NZ Vakantie 2002

08 Oktober 2002

Om half negen werden we opgehaald door een busje voor een tour door de milford Sound. De bestuurder ‘Blair’ heeft veel verteld over hoe de bossen en bepaalde dingen zijn ontstaan, alles op zijn gemak en lekker rustig, met een gangetje tussen de 50 en 80 km per uur en heel veel stops. Dit kwam tevens omdat hij meteen de post van de mensen op de route bezorgde, zo zie je ook meteen eens hoe sommige mensen wonen en hoe afgelegen.. Tijdens een van deze stops zijn we gestopt bij de mirror-lakes waar hellaas een paar eenden het een beetje verpeste maar we hebben gezien hoe het werkt.. (zie de foto’s).

Tijdens de volgende stop bij een waterval was het een race om er een beetje op tijd bij te zijn, Blair stopte vlak voor de ingang van het pad, en achter ons stopte 3 bussen met Aziaten, die niet dichbij konden stoppen omdat iemand er een busje dwars voot had gezet.. (lachen dus) Op de parkeerplaats liepen ook kea’s dit zijn een soort papagaaien die daar leven en zich hier ophouden bij de toeristen. Daarna nog gestopt bij een waterval waar geen bussen konden stoppen omdat het net naast een ‘one way bridge’ was en daar weer dat busje in de weg stond (gna gna).
Hierna door de hommer tunnel gereden, dit is een uit graniet uitgehakte en deze loopt ook nog af naar beneden, met tussen in een stukje waar net 2 bussen elkaar kunnen passeren, dit alles zonder verlichting en alleen reflectoren.. Hierna in haarspeld bochten naar beneden..

Na een half uurtje rijden kwamen we bij de boot aan, wij hadden de grootste van de vloot, we zaten met een man of 40 op deze boot, en twee bussen met Aziaten zaten op een van de kleinste boot met zijn alle, hadden wij het even goed voor elkaar..

Tijdens de rondvaart kregen we weer uitleg over het bos en over hoe je ook een lawine van bomen kan hebben omdat deze op de rotsen groeien en als deze veel te groot worden en te veel wind vangen in een hele rij naar beneden vallen, het domino effect.. Dit alles had Blair al verteld maar het is leuk om te horen hoe hetzelfde wordt verteld.
We zijn door de milford sound gevaren tot op de open zee, hierna zijn we gekeerd en teruggegaan..
Onderweg hebben we veel watervallen gezien en ook nog twee zeehonden, en ook nog een pinguïn maar hier konden we niet bijkomen omdat er al een bootje voorhing.

Toen we terug waren gingen we onderweg naar het vliegveld, ik had het in mijn hoofd gehaald om met een helikopter naar een glacier te vliegen over de bergen, de helikoper zou ons net na de tunnel weer afzetten, een zeer mooie vlucht, alleen werd ik er weer aan herinnert dat ik niet tegen achtbanen kan, waar ik eigelijk geen rekening mee had gehouden, dus ik was compleet groen aan het einde van de vlucht maar het was het waard, ik denk dat ik het waarschijnlijk nog eens zou doen, maar dan waarschijnlijk met een gewoon vliegtuigje, alleen kan die niet landen op de glacier..
Hierna meteen in het busje gestapt en begonnen aan de terugrit, dit was niet echt een goed idee, op een parkeerplaats moesten we stoppen omdat het echt niet goed ging, na lekker mijn lunch weer te hebben gezien (sorry) zag ik naast me om een boom een kopje van een kea verschijnen, deze zijn uitermate nieuwsgierig, en kwam eens kijken wat er allemaal aan de hand was, toe ik weer naar het busje wilde zaten er daar nog twee om te kijken of er nog wat te halen was, maar helaas voor ze…

Hierna doorgereden naar de camping maar nu voorin gezeten, dit was een hele mooie dag voor ons allemaal ondanks hij voor mij wat minder eindigde. Maar na een uurtje stil zitten in de camper ging het allemaal weer beter. En zijn we nog lekker uit wezen eten. Ik ben blij dat we dit niet met de camper hebben gedaan omdat we dan alle mooie stukjes hadden gemist, zoals waar we zijn gestopt voor koffie, dit was gewoon een stukje grindweg naar een meer, wat je moet weten te vinden..

Al bij al een prima dag, alleen jammer van de sandflies bij de meeste stops, maar zo hadden we onderweg nog wat te doen in het busje als we net waren vertrokken, we zijn halverwege de tel kwijt geraakt…

07 Oktober 2002

Vertrokken naar Te Anau en onderweg nog de stoomtrein de Kingston Flyer tegengekomen en deze uitgebreid op de foto gezet. Een enkele reis moet deze trein kost je 30 dollar en dan sta ja aan het einde van de lijn met je auto aan de andere kant dus je hebt een retour nodig. Nu hebben we hem gratis gezien en gefotografeerd dus lekker goedkoop zo.

Bij aankomst op het park meteen een tour voor morgen geboekt om een rondje Milford Sound te doen.

Lekker de rest van de dag in het park rondgehangen en nog een rondje dorp gedaan.

Hierna in een Amerikaanse bar/cafe uitgebreid wat gegeten.

06 Oktober 2002

Een uur minder geslapen dan normaal omdat de klok een uur vooruit is gegaan in verband met de zomer tijd hier, dus het tijdsverschil met nederland is nu een uur minder geworden.

We hebben een rondje door Queenstown gelopen en vonden hier een rondvaart met een oude stoomboot. Dit kon je doen in combinatie met een farm-tour op ‘Walter Peak’. Hier kregen we een rondleiding over een boerderij en uitleg over de dieren. Na het voeren van de schotse hooglanders, herten en lammetjes kregen we afternoon-tea. Gezien hoe ze de honden gebruiken om de schapen te verplaatsen. Hierna gezien hoe ze ze scheren en wat ze met de wol doen om het te kunnen verwerken.
Daarna weer op de boot gestapt en terug naar Queenstown gevaren, het was lekker zonnig weer, en haast geen wind.
s’avonds hebben we nog midgetgolf gespeeld in een hal met allemaal werkende modellen en bij de laatste hole kreeg je een lolly uit de snoepfabriek….

05 Oktober 2002

Na een heldere koude nacht toch stralend weer deze ochtend vertrokken richting wanaka via de ‘Haast pass’ weer veel bergen, meren, watervallen en vergezichten onderweg dus diverse stops gemaakt.

Hier hebben we puzzling world bezocht dit was onder andere op tv bij jorin travel.
Hier hebben ze een leuke kamer waarin alles scheef staat zodat het lijkt of alles recht is, maar als je probeert recht te staan val je om, dit geeft een leuke effect als je de andere bezoekers gaat staan bekijken tegen een muur aan geleund. Verders hebben ze er leuke andere puzzels en optische berdrog.

Hierna gezien het tijdstip en de afstand besloten om door te rijden naar Queenstown, hellaas was het iets verder dan we dachten.

Een park gevonden om een steenworp afstand van de gondola, en omdat het prachtig weer was hebben we besloten om dezelfde dag boven te gaan kijken en van het uitzicht te genieten, bovenop was ook een restaurant waar je kon eten als je een reservering had. Ze hebben er een zeer compleet buffet met alles er op en eraan, dus iedereen heeft zich aardig ‘vol zitten proppen’. hierna nog wat foto’s in de donker gemaakt, het was helemaal windstil terwijl je er toen het nog licht was bijna vanaf waaiden

04 Oktober 2002

We zijn vertrokken naar ‘Fox Glacier’ via de ‘Franz Jozef Glacier’ maar hier regende het. dus doorgereden naar de ‘Fox Glacier’ dit was 22 kilometer verder en hier scheen de zon, maar het weer was op de glacier te slecht voor een rondvlucht en je mocht met de camper niet naar het uitzichtpunt toe omdat de weg er niet voor gemaakt was. We zijn doorgereden naar ‘Haast’ met natuurlijk wat stops onderweg om even van het uitzicht te genieten.

de Camping lag tussen de 11 en 15 kilometer van het dorpje Haast, maar de borden op de weg gaven allemaal wat anders aan, dus ze rekenen allemaal de kilometers anders dan de werkelijkheid.
Verder wel een aardige camping, alleen jammer dat er weer sandflies zaten en dus maar een spuitbus gekocht om van ze af te komen..

03 Oktober 2002

weer op tijd vertrokken naar de ‘pancake rocks’ , dit zijn rotsen die op een stappel pannekoeken lijken. Hier zit ook een ‘blowhole’ waar met hoog water het water doorheen spuit tot een aardige hoogte, nu zijn wij daar natuurlijk altijd als het laag water wordt dus niet echt spectaculair, gelukkig door de harde wind aan de kust toch nog iets water uit het gat in de grond zien komen.

Hierna via Greymounth naar shantytown gereden, dit is een oud goudzoekers stadje en hier hadden ze nog een oud treintje rijden en je kunt er nog naar goud zoeken, maar dan moet je wel met z’n pan kunnen omgaan. Dus natuurlijk hebben we het geprobeerd maar de vondst was mager. Toch nog wat goudsplinters er aan overgehouden (als je een fles goldstrike koopt heb je meer) maar het gaat om het idee..

Hierna zijn we doorgereden naar Hokitika natuurlijk naar de jade fabriek geweest om te zien hoe ze die stenen slijpen.

Nu een camping langs een weg gevonden met erachter een melkpoederfabriek, maar het viel mee met de herrie, wel op de achtergrond de alpen met sneeuwtoppen.

s’avonds in een restaurant gaan eten op aanraden van de eigenaar van de camping maar het viel tegen, hier kwamen we toevallig twee duitsers tegen die we op het noordereiland ook bij de ‘classic sheepskin’ hadden gezien tijdens de rondleiding, is dat toevallig?

03 Oktober 2002 news

Hoi, (NL: 07:57 / NZ: 17:57)

Net aangekomen in Hokitika, waar we een internetcafe hebben gevonden die de snelste verbinding heeft van het westen (zegt ie zelf), ik zit nu de website bij te werken in de camper zodat we die zo op internet kunnen gaan zetten in het dorp, dus hopen dat het nu wel goed gaat.

Tevens de mogelijkheid om een slide-show te bekijken, als je op een foto klikt stopt de timer tot je weer terug klikt, het werkt nog niet 100% maar hier lokaal heb ik geen problemen, heb je nog suggesties, laat het even weten…

Robin..

02 Oktober 2002

Op tijd vertrokken naar Westport, boven de bergen hing een dik wolkenpak, en het regende hier een daar maar als je bij de bergen vandaan ging scheen het zonnetje weer.

Onderweg zijn we nog even gestopt om wat te drinken en even de benen streken.
Hier hebben we een rommelwinkeltje voor 2e handsspullen gevonden, de eigenaar bleek ook nog uit nederland te komen, uit urk om precies te zijn, hij sprak ook nog Nederlands met een accent.

Hierna doorgereden via de buller gorge en nog de langste hangbrug in nieuw zeeland bezocht. Het word wel steeds toeristischer. Hier hadden ze nog een leuk bordje hangen ‘Don’t Feed the Sandflies’. Dat waren we dus ook niet van plan, de brug komt uit op een soort eiland waarop ze een soort route hebben uitgezet met wat wetenswaardigheden zoals een verlaten mijnschacht (een vierkant gat in de grond dus). Bijna terug bij de brug ging het regenen. Tijdens het wachten op dat we over de brug konden omdat er allemaal mensen vanaf de andere kant kwamen hebben we toch de Sandflies gevonden en die kleine irritante vliegjes hebben er een zelfservice van gemaakt en gingen over tot de aanval..

Ze zeggen dat je beter Sandflies kan hebben dan muggen daar je van muggen altijd last hebt en deze ettertjes zich niet laten zien als het nacht is, de zon schijnt of het waait.

Daarna doorgereden en opzoek gegaan naar de camping in Westport.

02 Oktober 2002 news

De website is totaal ge-update, we hebben toch een internet-pc gevonden in een cafe-hotel, dus jullie kunnen de nieuwe foto’s bekijken.

De plaatsnaam is me even ontschoten, het is ook een heel klein plaatsje

Robin

01 Oktober 2002

Vertrokken naar Richmond via de scenic route langs de kust, met allemaal bochtige en steile weggetjes.
Veel gestopt voor mooie foto’s, ze lijken ondertussen allemaal op elkaar maar goed.
We hebben nog even nog door Nelson gereden maar er was geen plaats om de campers kwijt te raken (zonder ze bij de politie terug te kopen) dus maar doorgereden.

De camping zag er niet uit en zat nog aan twee doorgaande wegen, het leek wel een zigeunerkamp. In plaats van schaapjes tellen kon je s’avonds vrachtwagentjes tellen..

Wel zat er een prima eetgelegenheid naast, we hebben heerlijk gegeten.